Ковельська районна рада
Ковельський район, Волинська область

«ОГЛЯД АКТУАЛЬНИХ ЗАПИТАНЬ УЧАСНИКІВ ВЕБ-ПРАКТИКУМУ ВОЛИНСЬКОГО РВ АСОЦІАЦІЇ МІСТ УКРАЇНИ В ЧАСТИНІ ОРГАНІЗАЦІЇ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ» 

Переглядів: 77

#БЛОГконсультанта

«ОГЛЯД АКТУАЛЬНИХ ЗАПИТАНЬ УЧАСНИКІВ ВЕБ-ПРАКТИКУМУ ВОЛИНСЬКОГО РВ АСОЦІАЦІЇ МІСТ УКРАЇНИ В ЧАСТИНІ ОРГАНІЗАЦІЇ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ» 


Василь ГРОМ, консультант з бюджетних питань АМУ (проєкт «ПУЛЬС»)

«Нещодавно Волинське регіональне відділення Асоціації міст України провело онлайн-практикум для посадовців місцевого самоврядування на тему «Особливості організації діяльності виконавчих органів місцевого самоврядування під час формування територіальних громад».

Запитання учасників заходу, порушені в частині територіальних фінансів громад, в основному стосувалися особливостей організації бюджетного процесу, які пов’язані із структурними змінами в системі управління у зв’язку із завершенням в Україні адміністративно-територіальної реформи. Тож узагальнивши їх надав відповіді на запитання з урахуванням прийнятих Верховною Радою України законів України і тих  законопроєктів, що перебувають на розгляді.

  У значній частині, запитання стосувалися відміни з січня 2021 року прав  сільського, селищного, міського (міста районного значення) голови забезпечувати виконання функцій місцевого фінансового органу, якщо такий орган не створено згідно із законом;

Функціонування фінансових органів (відділів, управлінь, головних управлінь, департаментів) місцевих рад та місцевих державних  адміністрацій  законодавчо врегульовано з часів існування бюджетних систем країн з різними формами державного устрою. Фінансові органи місцевих рад за законодавством віднесені до виконавчих органів місцевого самоврядування, а тому в Бюджетному кодексі України та інших законодавчих актах їх повноваження, завдання і обов’язки виписані як для виконавчих органів місцевих рад.

Положення про місцевий фінансовий орган, розробляються відповідно до завдань і повноважень Бюджетного кодексу України на усіх стадіях бюджетного процесу. На практиці міські ради колишніх міст обласного значення у яких давно функціонують місцеві фінансові органи при розробці своїх положень досить часто використовують Типове положення, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 року №348 «Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ з питань фінансів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації». Відповідно до пункту 36, частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України місцевий фінансовий орган – установа з функціями складання, виконання місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядниками бюджетних коштів та виконує інші функції з управління коштами місцевого бюджету. Таким чином, фінансовий орган є юридичною особою, розпорядником коштів місцевого бюджету за окремим функціями, має печатку, відповідні фірмові бланки та рахунки у фінансових установах.   

  Було неправильне тлумачення змін законодавства в частині того, що фінансовий орган територіальної громади повинен вступити у свої функціональні повноваження тільки з січня 2021 року.  І на запитання: «чи буде правомірним створення такого органу до початку 2021 року?», - відповідь наступна: з 1 січня 2021 року втрачається право сільських, селищних, міських (міст районного значення) голів щодо повноважень забезпечення виконання місцевого бюджету. Фінансовий орган доцільно утворити невідкладно для забезпечення своєчасного формування проекту бюджету 2021 року, реєстрації мережі розпорядників бюджетних коштів в установах Державної казначейської служби України (15 і 20 грудня року, що передує плановому).

Кількість штатних одиниць фінансового органу залежить від обсягу повноважень, кількості головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників нижчого рівня. З досвіду функціонування фінансових органів різного рівня і орієнтовної кількості розпорядників коштів сільського, селищного міського (міста районного значення) бюджету, обов’язковими є посади начальника відділу, головного спеціаліста з питань бюджету (з правом заступника начальника відділу), головного (провідного) спеціаліста з питань доходів місцевого бюджету та фінансів комунальних підприємств, бухгалтера (з правом головного бухгалтера). Порушуються питання щодо закріплення функцій бухгалтерського обліку бюджетних установ, включаючи централізовані бухгалтерії за фінансовим органом. Такі функціональні повноваження є не властивими для фінансового органу і є такими, що суперечать чинному законодавству. Згідно з Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України  від 26 січня 2011 р. N 59 (пункт 2) централізація обліку передбачена лише для підпорядкованих установ, а виконавчий орган чи інші розпорядники бюджетних коштів не мають прямого підпорядкування фінансовому органу. Бухгалтер фіноргану здійснює облік з утримання апарату фіноргану, приймання звітності розпорядників коштів, підготовку пояснюючих записок до звітів та інші функціональні обов’язки.  Крім того, ведення бухгалтерського обліку  бюджетних установ і здійснення контролю за використанням бюджетних коштів одних і тих же установ матиме прямий конфлікт інтересів. Це стає очевидним, якщо проаналізувати систему елементів бюджетного контролю, у якій контролюючими суб’єктами є уповноважені на здійснення контролю за дотриманням приписів бюджетного законодавства органи, перелік яких встановлено Бюджетним кодексом України, а підконтрольними суб’єктами є розпорядники й одержувачі бюджетних коштів, які зобов’язані здійснювати певні дії чи утримуватися від їх здійснення. З огляду на зазначене, гранична чисельність працівників фінансового органу залежатиме  від обсягу функціональних повноважень за законом, та обсягу виконуваної роботи в кожній територіальній громаді зокрема.

Прозвучали запитання про те, які програми може фінансувати фінорган? 

Відповідь: фінансовий орган буде здійснювати фінансування усіх видатків бюджету за помісячним розписом бюджету відповідно до рішення міської ради Про місцевий  бюджет за усіма бюджетними програмами.

Актуальним продовжує надалі бути питання головних розпорядників і розпорядників нижчого рівня, які за законом мають бути юридичними особами. Ці питання повністю пов’язані з доцільністю централізації бухгалтерського обліку  фінансової звітності, що стосується в першу чергу закладів освіти і установ культури.

Згідно із Законами з питань освіти, кожен заклад повної загальної та дошкільної освіти є повноправною самостійною юридичною особою з правами розпорядника коштів. Законодавчо визначений обов’язок керівника закладу самостійно проводити видатки означає, що директор закладу повинен підписувати платіжні документи першим підписом незалежно від того, що бухоблік буде вестися самостійно або централізованою бухгалтерією. Цілком законне право керівника закладу вибирати форму ведення обліку. Тут потрібно приймати виважене рішення щодо розпорядника нижчого рівня (головного) та доцільності формування централізованої бухгалтерії на підставі аналізу мережі закладів, їх контингентів та штатів. Одне тут є зрозумілим, що фінансовий орган ці функції виконувати не може за законодавством (пункт 36, частини 1, ст. 2 БКУ). У сфері вирішення цього питання є різний досвід і, навіть, такий, що не зовсім відповідає чинному законодавству.

В культурі, до прикладу, має поширення практика організації Центрів культури, мистецтва, спорту… у статусі бюджетної установи з правами розпорядника бюджетних коштів нижчого рівня, з самостійною формою ведення бухгалтерського обліку. Та форма організації культосвітньої діяльності, окрім підвищення рівня ефективності використання бюджетних коштів, суттєво знижує адміністративні видатки виконавчих органів місцевих рад.   

Із порушених питань потрібно приймати досить виважені і обґрунтовані рішення, які б сприяли якомога більш ефективному використанню бюджетних коштів і забезпечували б основний принцип управління – підпорядкованості, підзвітності і підконтрольності».

Офіс реформ у Волинському регіональному відділенні Асоціації міст України

  1.  

Консультант з бюджетних питань Асоціації міст України Василь Гром працює в області в межах проєкту «ПУЛЬС», що його АМУ втілює за підтримки USAID.

« повернутися до списку новин