Ковельська районна рада
Ковельський район, Волинська область

Із блогу консультанта АМУ Василя Грома, щодо впливу карантину через коронавірусну інфекцію на життя держави загалом та Волині зокрема.

Переглядів: 77

Василь ГРОМ, консультант з бюджетних питань Асоціації міст України, що працює у Волинській області в межах проєкту «ПУЛЬС», який АМУ втілює за підтримки USAID, проаналізував ситуацію із виконанням волинськими громадами місцевих бюджетів за перші чотири місяці 2020-го.



Про те, як карантин, через поширення корановірусної інфекції COVID-19, вплинув на фінансовий бік життя громад і України, і Волині читайте у блозі консультанта:
«КАРАНТИННА ЕКОНОМІКА І ЇЇ ВПЛИВ НА БЮДЖЕТ»
«Заходи із запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, що запроваджені з березня поточного року спричинили негативний вплив на функціонування економічного сектора держави.  Тимчасове припинення діяльності підприємств і організацій, що здійснюють господарську, комерційну та іншу діяльність, падіння попиту і пропозицій, скорочення експортно-імпортних операцій,  погіршення ситуації  на ринку праці та інші призводять до значних втрат державного та місцевих бюджетів (https://q.rating.zone/). За даними «Економічної правди» з посилання на Державну казначейську службу України (https://www.epravda. com.ua/news/2020/05/4/660100/) за січень-квітень державний бюджет недоотримав 41,3 млрд. гривень (11,6%) доходів, що менше відповідного рівня минулого року на 7,58 млрд. гривень (2,4%). Місцеві бюджети України недоодержали 11,22 млрд. гривень (11,2%), зберігаючи при цьому на 3% позитивну динаміку до відповідного рівня минулого року.
Підсумки виконання місцевих бюджетів Волинської області у цілому мають однакові тенденції як загалом в Україні. За січень-квітень цього року до загального фонду усіх місцевих бюджетів області надійшло 1 млрд. 579 млн. гривень власних доходів, що менше запланованих на цей період на 34 млн. гривень або 2,1%, а до  відповідного періоду минулого року приріст доходів склав 4,2%. Як бачимо негативний вплив економіки області на бюджет є суттєво меншим як в цілому у державі, що обумовлено структурою доходів економічного сектора області, разом з тим, це не гарантує «м’якого» негативного впливу на фінансування запланованих витрат, включаючи послідуючі періоди.
Особливо небезпечною є втрата темпів приросту власних доходів, яка продовжується протягом останніх більше п’яти років. Особливо відчутним стало їх уповільнення в період карантинної економіки де темпи приросту доходів знизилися в порівнянні з темпами їх приросту у 2019 році на 15,%, у тому числі в обласних містах (включаючи об’єднану громаду (ОТГ) міста Луцька) на 17,8%. Враховуючи те, що в області поки що зберігаються більшими на 3,1% темпи приросту надходжень податку з доходів фізичних осіб (ПДФО), як у цілому власних доходів (4,9%) і склали 8%, першочерговим завданням для органів місцевого самоврядування має стати максимальне сприяння суб’єктам господарювання щодо відновлення повномасштабного виробництва і недопущення виплат «чорної» заробітної плати.
Водночас, неминучі прогнозовані втрати доходів місцевих бюджетів області, які лише у місцевих радах-членах АМУ (включають усі обласні міста) оцінюються понад 600 млн. гривень, а додаткові витрати цих бюджетів  на здійснення карантинних заходів – 100 млн. гривень і більше, створюватимуть суттєві проблеми для фінансування навіть невідкладних витрат, а тому без допомоги держави вирішувати їх  буде неможливим. Особливо відчутними будуть наслідки карантину для місцевих рад де в структурі доходів має пріоритет один платник, як за правило ПДФО. За чотири місяці кожна четверта (12) ОТГ області отримали в доходи своїх бюджетів ПДФО менше як у відповідному періоді минулого року, це при тому, що в цілому цього податку надійшло більше як у минулому році на 15,3%, але до помісячних бюджетних призначень недоодержано 50 млн. гривень.
Сезонний вплив на стан дохідної частини місцевих бюджетів матиме майбутній механізм нарахування пільгових двомісячних обсягів плати за землю та податку на нерухомість, відмінну від земельної ділянки. Резервом доходів для окремих місцевих бюджетів на майбутні періоди може стати перегляд ставок земельного податку однотипних власників та орендарів (землі залізниці, лісового фонду, та інших). Аналіз показує, що органи місцевого самоврядування застосовують ставки, які у декілька разів відрізняються в залежності від органу місцевого самоврядування при  тому що фінансові ресурси акумулюються в одного власника (орендаря).
Загалом підсумовуючи результати виконання місцевих бюджетів за чотири місяці та накладаючи на них орієнтовні прогнозні розрахунки стану економіки і бюджету, де першочерговим і поза вибором буде життя і здоров’я українців, фінансовий рік буде надто складним і недостатньо прогнозованим, а тому питання мобілізації коштів до бюджетів та їх витрачання має бути по-мінімуму щомісячно прогнозованим до кінця бюджетного періоду».


Офіс реформ у Волинському регіональному відділені Асоціації міст України

 

« повернутися до списку новин